På torsdag skal jeg starte på nyt studiejob. Jeg har fået ansættelse hos Maritim Museums Byg, som er bygherre for det nye søfartsmuseum som opføres i Helsingør.
Det lader til at det er nogle ret varierende arbejdsgaver, der kommer til at ligge foran mig. De to første opgaver bliver at få styr på deres hjemmeside, så den er opdateret med information der kan være relevant for borgere og andre interesserede. Den anden opgave er deres arkiv system, som skal bringes i orden. Det bliver en hel anden retning, end mine foregående studiejobs har budt på, og det er netop derfor jeg søgte denne stilling.
Da jeg sad til samtalen og blev indviet i deres arbejdsopgaver og -dag, fik jeg julelys i øjnene! Jeg fik en fornemmelse af, at dette er job-typen der er grunden til at jeg læser på IVA. Det er i en sådan stilling jeg kan se mig arbejde efter endt uddannelse, så at få lov til at få fingrene i denne job-type nu, halvvejs gennem studiet, er fantastisk!
Før jeg startede på IVA arbejdede jeg i et biludlejningsfirma, og mange af mine opgaver handlede om at få struktur på dagligdagen og arbejdsopgaver. Jeg følte jeg manglede nogle værktøjer til at håndtere denne opgave optimalt, så da jeg læste om det daværende Danmarks Biblioteksskoles uddannelse, ramte den plet. Samtidig faldt jeg over uddannelsen på et tidspunkt, hvor jeg gjorde mig overvejelser over hvad jeg gerne fremadrettet ville beskæftige mig med - jeg var lidt træt af gamle biler :) Nu lader det til at jeg får den samme type jobfunktion, som jeg havde i biludlejningen, blot i en anden sammenhæng og med mere teori i rygsækken, så jeg er bedre klædt på.
Desværre betyder nyt job jo, at man må fratræde det gamle. Jeg har været meget glad for min ansættelse på IVA Biblioteket, hvor jeg har været i 1,5 år. Det har givet indsigt i mange biblioteksfaglige problemstillinger og udfordringer plus jeg har fået en masse praktisk erfaring. Jobbet har gjort mig til en bedre informations- og materialesøger, jeg har fået en god indsigt i de mange aspekter vores faglighed dækker over og hvilke overvejelser der indgår når man skal klassificere og indkøbe materialer. Jeg har været med til at flytte Samlingen tur/retur til kælderen og fået en fornemmelse af hvor mange parter der skal involveres i sådanne projekttyper. Derudover har jeg leget med katalog- og MARCposter, udlånssystem, semesterhylde og lavet lidt skilte. Samtidig har jeg haft det godt sammen med mine 3 kollegaer, og selvom jeg ikke længere bliver at finde på biblioteket i rollen som studentermedhjælper, kigger jeg nok forbi i tide og utide, for at hilse på og se om min afløser gør det godt :)
Hvem får dit job?
SvarSletStillingen bliver slået op senere på ugen. Så vidt jeg kan forstå, bliver det slået bredt op på IVA, så hold øje :)
SvarSlet